Thursday, April 7, 2011

Kereta Ep. 2

Pernah pertama kali time aku create blog nie aku postkan pasal kereta. Berceritakan tentang kereta yang aku ternampak dijalanan time aku hendak ke tempat kerja. Aku pun tak pasti sama ada aku nie minat pada kereta atau tak. Sebab dulu tiada sikit pun rasa dalam hati nak pakai kereta, apatah lagi untuk membeli kereta. Tapi semua tu berubah apa bila sedikit demi sedikit aku didorong oleh abang ku sendiri untuk masuk dalam arena "kedai potong". Maka di sinilah ceritanya bermula.

Projek pertama yang dijalankan adalah projek untuk meng"konvert"kan myvi kepada passo. tapi semua ti terbantut apabila barang passo baru sahaja dibawa masuk ke Malaysia dan maklumlah bila barang mula diperkenalkan harganya mesti geleng kepala punya. Jadi niat tersebut dibatalkan dan keputusan telah dibuat untuk membiarkan myvi tersebut buruk dahulu. Apabila niat tersebut dibatalkan, maka niat lain pula diteruskan. Projek kedua melibatkan tugas untuk meng"konvert" proton saga lama ke mitsubishi fiore c14. Projek tersebut turut terbantut kerana kereta tersebut terpaksa djualkan kerana terdapat pembeli yang sanggup membeli kereta tersebut.

Niat untuk menjalankan dua projek tersebut terpaksa dibatalkan atas sebab-sebab yang disebutkan tadi. Tetapi perasaan untuk meng"konvert"kan sebuah kereta kepada kereta lain terus membuak-buak. Maka projek ketiga telah mendapat persetujuan semua pihak. Dengan pemilihan kereta buatan Malaysia keluaran Perodua tahun 2001, maka Kelisa menjadi pilihan. Proses meng"konvert" kelisa ini berjalan selama beberapa bulan memandangkan kekangan masa yang tidak mengizinkan. Projek yang dijalankan ini adalah untuk meng"konvert" kelisa keluaran tahun 2001 ini kepada Daihatsu Cuore Tr. Sedikit demi sedikit komponen Coure Tr mula melekat pada chasis kelisa tadi.

Projek tersebut membuahkan hasil apabila kelisa ini lengkap di "konvert". Dan kini projek ke - 4 dan ke- 5 masih lagi dalam perancangan. Hanya masa dan tempat menentukannya... avy dan move...ko tunggu... keecchiiiing....keechiingg.....!!!!!!

2 comments: