Wednesday, July 21, 2010

Cerita pelangi hitam putih ep. 2


Salam kepada semua pembaca blog aku 2 3 empat kerat jer nie. Takde apa yang nak aku coretkan pada pagi Khamis yang mendung lagi indah ini. Tapi marilah kita mulakan.

Biasalah kedatangan aku di waktu pagi ke pejabat pasti dimulakan dengan ucapan pembukaan bismillah. Dan memandangkan tempat aku kerja nie meliputi ramai bangsa-bangsa dari kalangan mereka yang kurang aku berkomunikasi, maka terpaksalah ucapan salam digantikan dengan "Hye, good morning,how are you today?" Tapi memandangkan aku dah biasa dan hari-hari mengucapkan perkataan yang sama, maka tidak pula aku merasa janggal dengan apa yang aku ucapkan.

Aktiviti pagi aku di pejabat mula dimulakan dengan melihat email-email yang berada di akaun email-email aku. (Kantoi banyak akaun email). Manalah tahu terdapat peluang kerja yang lebih baik memanggil untuk menginterview aku nie yang tak seberapa hebat dalam bidang pekerjaan. Tapi bak kata orang, rezeki, jodoh pertemuan, ajal dan maut semua di tangan tuhan. Kita hanya mampu berusaha dah terus berusaha tanpa perasaan putus asa.

Tabiat aku jugak diwaktu pagi suka membaca blog-blog rakan yang mana bermacam-macam coretan yang dapat aku baca. Ada yang bercerita tentang kehidupan, update pekerjaan, luahan perasaan, masalah dalaman dan bermacam-macam lagi. Bermacam-macam info dan teladan yang dapat aku ambil dan simpulkan bagi menjadi iktibar bagi menempuh kehipudupan yang bakal mendatang.

Hidup tak semestinya kita selalu berada di atas. Kadangkala kita akan berada di bawah dan kadangkala juga kita akan berada di atas. Jati diri siapa sebenarnya kita dan dari mana kita bermula seharusnya tidak harus dilupakan, walaupun pelbagai persekitaran yang kita tempuhi. Apa yang kita jalani dalam kehidupan ini sebenarnya mudah, cuma kita menyulitkan dan memikirkannya terlalu komplex sehinggakan mencampuri emosi, akal fikiran dan perbuatan yang kita hendak lakukan. Kejayaan yang dikecapi haruslah disyukuri, walaupun kita tak mencapai apa yang dihajatkan.

Jika kita melihat kejayaan seseorang, jadikan ia suatu perangsang dalam kita menempuhi hidup ini, walaupun si yang berjaya riak tak sombong dengan kejayaan nya.

Hidup ini sebenarnya mudah, harungi dan hadapi dangan tenang.


No comments:

Post a Comment