Thursday, June 17, 2010

Kampung halaman


Tiba hujung bulan nie genaplah aku berada di hutan batu selama empat bulan dalam mencari rezeki.Banyak pengalaman dan perkara-perkara diluar jangkaan telah berlaku pada diri ini seterusnya dapat mendewasakan dan mematangkan akal fikiran ini yang sedia tak matang-matang.Tapi jauh di pelusuk lubuk hati ini tetap memeikirkan kampung halaman yang telah sekian lama ditinggalkan.

Dulu semasa belajar tidak pula terlintas di fikiran aku untuk berkerja di kota metropolitan yang sedai mencabar. Tapi, bak kata orang,jauh perjalanan luas permandangan.Tapi bila aku jenguk ke luar tingkap yang sempit ini, hanyalah pokok-pokok batu dan pokok-pokok tiruan yang tidak memerlukan penjagaan.

Banyak perkara-perkara baru yang aku pelajari tentang kehidupan di sini.Cara hidup di kota, perangai dan sikap, pergaulan bahkan perkara-perkara yang sebelum ini tidak terfikir di ruang minda juga terdapat di sini. Pernah juga terjadi pada aku yang sedang lepak bersama-sama rakan sepejabat di kedai mamak. tiba-tiba datang 2 orang gadis dan duduk di meja sebelah kami.Senyuman manis dilemparkan kepada diri ini dan terus aku tersentak kerana di fikiran aku mula terfikirkan, adakah aku ni terlalu kacak untuk gadis tersebut berbuat demikian? (ayat tak bleh blah).

Melihatkan kejadian tersebut, kawan aku mula mengatur ayat memulakan perbualan. Segalanya berjalan lancar sehinggalah...

"Pinjam duit RM 50"....kata si gadis,

Hati tu mula tersentak dan memikirkan sesuatu yang selama ini tidak pernah terfikir dalam kepala otak aku ni.

Apa pun yang terjadi banyak mengajar aku erti kehidupan.Yang pasti aku tidak sabar untuk melihat kampung halaman.

1 comment: